tisdag 10 augusti 2010

Exotic

Kändes så väldigt exotiskt att få komma till Asien, annat klimat, annan natur, storstadsliv, annan kultur och människor som inte alls ser ut som mig. Faktum är att jag också känt mig lite som ett exotiskt inslag eftersom det inte direkt kryllar av blonda blåögda européer utan pigment. Jag som egentligen inte kunde varit vanligare med svenska mått mätt får äntligen känna mig väldigt väldigt speciell. Jag menar blond, blåögd, medellängd, medelvikt, hästintresserad och gillar kläder och Håkan Hellström och läste natur på gymnasiet, vanligare än så blir man liksom inte som tjej i Sverige. Riktigt hur ovanligt mitt utseende var här insåg jag dock inte förrän nu i helgen när vi var i Indonesien och folk stirrade som om ögonen skulle ramla ur, män såväl som kvinnor. På båten över var det en asiatisk kille som kom fram och frågade "picture?" och jag nickade vänligt och sträckte mig efter en kamera som aldrig kom. Istället blixtrar det till mittemot mig och jag inser att han ville inte att jag skulle ta ett kort, utan vara med på ett kort. Jag borde väl ta det som en komplimang, men kände mig lite som en cirkusattraktion...

Asia feels so exotic to me, and when we traveled to Indonesia this weekend I realised that so was I to Asia. People were staring and wanted to take pictures and for once a very super typical swedish girl like me, got to feel very super exotic.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar