lördag 16 oktober 2010

Studieteknik och motivation

Till er som sitter i Linkan och svär över tenta-p just nu: jag kan trösta er med att ert helvete snart är över, här väljer de att sprida det över hela terminen med nå sorts inlämning eller quiz eller annat hittepå varje vecka. Tur att man inte hör till den pluggande typen, då hade man haft sjukt mycket att göra. Jag väljer istället den populära, men föga konstruktiva JohanGlansmetoden som går ut på att jag kryper ihop i fosterställning och ångestkrampar över hur mycket jag har att göra och är så upptagen med det att jag inte hinner plugga. Bekvämt, men gör tyvärr inga underverk för betygen.

Andra metoder jag gärna använder mig av när studierna hopar sig:

För att få mer energi försöker jag få i mig energirik föda såsom bulle, glass, pizza mm.
För att bli smartare spränger jag in rå fisk i ansiktet och drar på mig mina äkta fejkRayBans.
För att få inspiration ägnar jag minst en timme per dag åt modebloggar.
För att göra det mesta av mina dagar sover jag sällan före 05.00.
Dricker företrädesvis öl och vin under skolveckan för att undvika tristess.

Väntar nu på resultat från mina midterms för att kunna utvärdera ovanstående metoder, även om jag är ganska övertygad om att jag har hittat ett vinnade koncept.

3 kommentarer:

  1. Har praktiserat din metod i många fler år än du, och det är ytterst sällan den är framgångsrik. Tänker på dig och håller tummarna för att den lyckas för dig den här gången.
    Kram
    Kerstin

    SvaraRadera
  2. Hoppas resultaten är bra! Metoderna lät iaf väldigt trevliga ;)

    SvaraRadera
  3. Metoderna är klart bättre och definitivt mer upplyftande än resultaten. Tyvärr.

    SvaraRadera