torsdag 23 september 2010

Dagens särsläkte: taxichafförer

Taxichafförer är väl ändå ett släkte i sig. Eftersom taxi är ganska billigt i Asien har man hunnit med en och annan taxifärd de senaste två månaderna och följaktligen hunnit träffa en och annan taxigubbe.

Malaysia: Försöker övertala en kille att köra på taxameter eftersom vi känner oss ganska övertygade om att han försöker ta ut ett ordentligt överpris. Han flinar och frågar varför vi skulle vilja det när vi inte ens vet vägen, han kan ju då lika gärna köra oss i cirklar. Vi väljer fast pris och killen med till synes endast en fungerande hand kör oss till vårt hostel i en imponerande hastighet av 140km/h. När Sofie tackar nej till en intim stund börjar han härja om att hon minsann inte ska tro att hon är någon j*vla kändis.

Vietnam: Med turist stämplat i pannan får man prisförslag man inte ens skulle nappat på i dyrSverige. På flygplatsen ville en snubbe ha ca 250kr (normal taxa var tydligen ca 40kr) för att ta oss till hotellet och när vi till slut får ner priset till en hundring ber han oss vänta i bilen medan han går och raggar fler kunder för att få full bil (och såklart full betalning). Nej tack! Vi frågar nästa snubbe om han hittar till Sanouva Hotel och det gör han. När vi åkt en bit frågar han vart vi ska och ser ut som ett frågetecken när vi säger Sanouva Hotel, det har han ingen aning om vart det ligger. Det var tydligen deras grej där, att först veta vägen och efter en tids bilfärd plötsligt inte ha en aning. Detaljerad karta rekommenderas eftersom engelskan oftast är begränsad till "yes", "no" och "can" och vårt uttal av vietnamesiska gatunamn måste framstå som närmast obegripligt.

Singapore: Tidig morgon och sen till ICA (nej inte mataffären) fick det bli taxi och jag tackade Gud att jag fick en tyst taxichafför. På nästan tio minuter sa han inte ett knyst, sen ställer han plötsligt en fråga som jag inte uppfattar förrän på tredje försöket, han vill att jag ska gissa hur gammal han är. Appropå ingenting. Gissar av princip aldrig folks ålder och han ger upp och berättar att han är 48. Åh, jasså... Säger artigt att jag nog inte hade trott en dag över 35. "Det säger alla, tänk om jag får se ut så här när jag är 55, oh my God!". Och sen var samtalet över och resten av färden knäpp(!)tyst. En annan favorit (?) utspelar sig på väg till flygplatsen. Har ett löst sittande linne som är ganska urringat under armarna så man kan se bh:n sticka fram och får frågan av taxigubben varför jag har mitt linne sådär, sådär sexigt. Lyckas på något vis byta samtalsämne och berättar att pappa och flickvän (medveten om att det är fel ordval, men ett bra ord för sambo?) ska komma ner och chaffören tycker det är jätteroligt. Efter ett tag frågar han hur det kommer sig att inte mamma kommer om nu pappa ska komma. Förklarar att de är skilda så det är inte så konstigt. Sa ju dessutom att pappa skulle komma ner med sin... Och plötsligt förstår jag vad taxichaffören tyckte var så roligt. Något förolämpad lyckades jag till slut klargöra alla familjeförhållanden.

Taxichafförer alltså... herregud!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar