fredag 30 juli 2010

Vaccinationsbestyr

Under min campusvandring sprang jag lämpligt nog på hälsocentret och tänkte passa på att fixa sorts vaccination. Så jag knatar in och ber att få vaccin mot japansk encefalit, den enda vaccinationen utöver hepatit som det pratades om på hemmaplan. Då tittar först receptionisten konstigt på mig och frågar om jag ska till Afrika, för här i trakterna behövdes den då inte. Nähä... Får i alla fall träffa doktorn, världens sötaste pyttelilla tant, för konsultation. När jag frågar om vaccinet, skakar hon på huvudet. Det var inget de rekommenderade såvida man inte skulle bo i djungeln i flera månader och det hade jag ju inte direkt tänkt göra. Tyfoidvaccin fick jag nu istället.. Man kan ju tycka att de borde ha bättre koll på plats i sydostasien vilka vaccinationer som behövs... Eller?

Det blir en luring... Jag undviker ju gärna dyra, onödiga vaccinationer men det verkar ju i sanning vara en ytterst opiffig sjukdom... Bläblä..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar