måndag 28 mars 2011

Lev hårt, dö ung och bli ett vackert lik

Jag trodde i min enfald att man efter tre tentor på sex dagar förtjänade lite lugn och ro, men en släpande webbprogrammeringslabb var beredd att sopa på nästa käftsmäll. Men nu är den också inlämnad, med tveksamt resultat. Haha...

Mindre tveksamt var The Arks fantastiska konsert i Norrköping i lördags. Konsert uttalas för övrigt med fördel med hårt t. Ola Salo är inte tveksam någonstans. Han är Sveriges manliga svar på Lady Gaga. Det råder heller ingen tvekan om att Sveriges enda riktiga rockstjärna har exakt två "kungpulor", det framgick med en tydlighet som var allt annat än önskvärd. Japp, exakt så tajta var scenkläderna. Han inledde med sorts armyoverall med rött bälte och röda ridstövlar och bär upp det som ingen annan. Avslutar i en vit kort jacka med päls och spegelglas och lyckas på något ofattbart sätt se rätt manlig ut. Vi räknade fyra ombyten. Imponerande. Varenda låt som spelades under dessa två timmar skulle platsa in på min favoritlåtslista. Lätt.

Bäst:
"One of us is gonna die young"
Avskedskonsert med en Ola Salo i högform, den texten och inslag av Alphavilles "Forever young". Det var magiskt!

Nästan bäst:
"Calleth you, cometh I"
Avslutande numret, låten som alla väntat på och bandet vet det. Gråtfint.

Definitvt topp 3:
"The worrying kind" && "It takes a fool to remain sane" && "Echo Chamber"
Tre personliga favoriter som inte direkt blir sämre av att de framförs live.

Hederspris:
"Clamour for glamour"
Inte deras bästa, men ändå den låt jag nynnade på på vägen hem. Publikstämningslåt.

De snyggaste brudarna var med mig.


Jag och båda hakorna fastnade också på bild.


Tyvärr det bästa min lilla CoolPix kunde åstadkomma.


Ola med båda kungpulorna på plats.


"The Ark levde ett intensivt liv och kommer att dö ung vid endast 20 års ålder och bli ett vackert lik."


-Ola Salo


1 kommentar:

  1. Underbar spelning var det, The Ark när de är som bäst

    SvaraRadera